דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיזוק בטחון עצמי בעזרת NLP ודמיון מודרך 

מאת    [ 05/05/2011 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 3585 פעמים ]

חיזוק ביטחון עצמי בשיטת NLP

לאמונות שלנו על מי אנחנו ועל מה שאנו מסוגלים לעשות, יש חלק משמעותי בבניית הביטחון העצמי שלנו, כשיש לנו אמונה מגבילה כלפי עצמנו כמו "אני אף פעם לא אצליח לעשות את זה" או "אני לא מספיק טובה", אלו אמונות אשר פוגעת באופן ישיר בביטחון העצמי שלנו ומטילות ספק ביכולת שלנו להוציא דברים אל הפועל.

כאשר מאמינים במשהו בד"כ יודעים ובטוחים שזה נכון, והבעיה היא כשאנו מאמינים שאנו לא מסוגלים... לבקש העלאה, לקבל את התפקיד, לעבור את המבחן ועוד, זה משפיע על התפיסה שלנו את עצמנו כחסרי יכולת להתמודד עם האתגר או המשימה.

במהלך החיים אנו רוכשים חוויות והתנסויות, אשר לעיתים מחזקות לנו את הביטחון העצמי כשהן נרשמות כהצלחות ועלולות להחלישו כשהן נחשבות לכישלונות, ככלל אנשים עם בטחון עצמי נמוך נוטים לתת חשיבות יתר לכישלונות שלהם מאשר להצלחות, והם נוטים לייחס לעצמם חוסר יכולת שגרמה לכישלון, בזמן שאת ההצלחות הם מעבירים הלאה לגורמים חיצונים (עברתי את המבחן לא כי אני יודע את החומר אלא כי הבחינה הייתה קלה, כי היה לי מזל, ואת התפקיד קבלתי כי לא היו עוד מועמדים לא בזכות הכישורים והיכולות שלי.

במקרה של כישלונות מצטברים בתחום מסוים, עלולה להיווצר אמונה מגבילה שפשוט אין לנו את היכולת הספציפית (אני לעולם לא אצליח לנהוג... לכתוב...להבין) ולירידה של הביטחון העצמי בתחום הזה.

תחושה של ביטחון עצמי היא תחושה של מסוגלות שיש לנו בתחום מסוים, אדם יכול להצליח בעבודה ובו בעת להיות חסר ביטחון במערכות יחסים עם נשים (ולהיפך), תחושת המסוגלות מאפשרת לנו להרגיש בטוחים בעצמנו ולהאמין ביכולות שלנו.

באופן כללי ניתן לומר שאדם בעל ביטחון עצמי גבוה יהיה בעל הערכה עצמית גבוהה, אדם כזה מעריך את עצמו כפי שהוא ללא תלות במה שאחרים חושבים עליו, לעומתו לאדם עם הערכה עצמית נמוכה, יש צורך באישור מאחרים (הורים, בני זוג, מנהל) ולכן יעשה מאמצים רבים כדי להוכיח שהוא שווה את ההערכה שלהם.

אנשים עם בטחון עצמי נמוך עסוקים באופן תמידי בשאלה מה חושבים עלי - ומה מצפים מממני לעשות ? ולכן הם עושים את הבחירות שלהם בחיים (מקצוע, בן/בת זוג, מסלול לימודים) לפי מה שהם חושבים שאחרים (ההורים, החברה וכו') מצפים מהם ופועלים בעיקר מתוך ריצוי הסביבה ולא מתוך בחירה פנימית (אדם בוחר במסלול לימודים מסוים, שלא מעניין אותו,  רק כדי שההורים יהיו גאים מרוצים ולא מתוך בחירה!).

אדם עם ביטחון עצמי נמוך פחות קשוב לעצמו !!! מכיוון שהערכים המניעים אותו לפעולה הם ערכים אשר חשובים לאחרים בסביבתו ולא בהכרח חשובים לו, בשפת ה-NLP זה נקרא מושפעות חיצונית, כלומר הערכים המשפיעים על האדם ומניעים אותו נמצאים מחוצה לו, לאדם כזה חשוב לפעול בעיקר לפי מה שמקובל. ככלל מושפעות חיצונית מנהלת את האדם ומונעת ממנו את חופש הבחירה ובסופו של דבר גם לירידה בביטחון העצמי שלו.

לעומתו אדם עם מושפעות פנימית, קשוב לעצמו ולרצונות שלו, ממוקד במה שטוב או לא טוב לו (ולא במה שמקובל) ומה שמניע אותו לפעולה, הם הערכים החשובים לו באופן אישי, אשר אותם הוא שואף להגשים, לאדם כזה יש הנעה פנימית חזקה, חיבור לעצמו וליכולות שלו, ומסוגלות להתמודד עם אתגרים.

חיזוק הביטחון העצמי בעזרתNLP  ודמיון מודרך:


    • תזכרו בחוויה בה הרגשתם בטוחים, אמיצים או שמחים ותוסיפו לזיכרון הזה רגשות ומחשבות (איך הרגשתם אז? איזה מחשבות היו לכם בחוויה הזו - איך התנהגתם - ותיקחו נשימה עמוקה כדי ליהנות מהתחושה, כך תצרו לעצמכם חוויה פנימית של בטחון.
    • אתרו תחום בחיים שיש לכם בטחון בעשייה שלכם (לכל אדם יש תחום אחד לפחות שבו הוא מרגיש בטוח בעצמו וביכולת שלו) ותיהנו מהתחושה הזו.
    • תזכירו לעצמכם יכולת שאתם מעריכים בעצמכם  (כמו: יכולת למידה עצמית) ותחשבו על התחום שאתם רוצים לחזק בעצמכם (כמו: להתקדם בנושא מסוים בעבודה) ותדמיינו איך אתם פועלים בתחום הזה כשיש לכם את היכולת הזו.
    • שאבו תמיכה מאנשים שמחזקים אתכם-  אם אתם נמצאים בסביבה שיש בה חוסר התחשבות, בוז, עלבונות, פשוט תתרחקו! במקום זה תעדיפו להיות עם אנשים שמפרגנים לכם, חיזוק חיובי זה תמיד טוב לביטחון העצמי !!
    • תשאלו את עצמכם מה באמת חשוב לי ? מה מניע אותי ? לאן אני רוצה להגיע? 
    • התמקדו בהישגים שלכם -  יותר מדי השוואות לאחרים (של ביצועים, הישגים, ציונים) מובילים לתחושת נחיתות ועלולות לפגוע בביטחון העצמי, אז תתמקדו במה שהשגתם זה הישג שלכם וזה המון (תוספת של 10% בשכר זה הישג נהדר, לא חשוב כמה הקולגות קבלו).
    • זכרו שאין כשלון יש משוב לצמיחה - אם קרה ונכשלתם, אז תלמדו מזה איך לעשות את זה אחרת כדי להצליח בעתיד, על אף הקושי זכרו שטעויות וכישלונות מלמדים אותנו הרבה יותר מהצלחות.

לסיכום, הביטחון העצמי שלנו בכל תחום, נבנה עם הזמן כחלק מההתפתחות שלנו והוא פועל יוצא של היכולת שלנו להתמודד עם מטלות ואתגרים שניצבים בדרכנו כשאנו מתמודדים עם המשימה בהצלחה, גם אם טעינו בדרך, בסופו של דבר ההצלחה מצטרפת לסל ההצלחות שלנו והופכת להיות חלק מאיתנו.

כדי למצות את הפוטנציאל שקיים בנו, ניתן לחזק את הביטחון העצמי שלנו בכל תחום שנבחר, בשיטת NLP ודמיון מודרך ניתן לעשות תהליכים ממוקדים לחיזוק הביטחון העצמי, בעזרתם ניתן לזהות את העוצמות והיכולות העומדות לרשותנו ולרכוש כלים שיאפשרו לנו להשתמש ביכולות אלו במצבים ובתחומים שונים בחיים.

רחלי דגן, מנחה תהליכי שינוי והעצמה אישית בשיטת NLP ודמיון מודרך




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב